Museum van verloren illusies

Museum van verloren illusies

Wat is er van onze dromen terecht gekomen? Heb jij nooit een plan gehad waarvan je achteraf dacht... hum... niet zo'n goed idee? Doorgaans klunzen wij ons door dit bestaan totdat we een oude rimpelklont zijn. Ervaringen rijker, de portemonnee leeg....illusies armer. De romantische liefde is natuurlijk een van de grootste collectieve illusies in onze cultuur. Het kunstenaarscollectief Pur Sang wil graag de lekgeprikte ballonnen van onze dromen en verwachtingen speels op de bühne van het bestaan (Shakespeare) brengen. Waarom niet tijdens een tangosalon? Het dunkt ons dat daar een grote groep illusionisten hun rondjes draaien. Het museum bestaat bij de gratie van pop-up tentoonstellingen waarbij de bezoekers zelf degenen zijn die de collectie bijeen brengen - al is het maar voor één avond lang.


Pop-up tentoonstelling Een nieuwe lente, een nieuwe liefde  |  22 april 2018

Soms ben je wel even uitgekeken op haiku's. Hebben jullie dat nu ook? Dan verlang je naar een literaire vorm die minder knellend is. Die hebben we gevonden: een tamelijk kort verhaal. Schrijf een verhaal in maximaal 13 woorden over een nieuwe liefde (13-word-love-stories). Deze bijdrage voor het Museum van verloren Illusies wordt niet beloond met korting voor de salon... Wen er maar aan.

Pop-up tentoonstelling Een nieuwe lente, een nieuw geluid  |  25 maart 2018

Een nieuwe lente een nieuw geluid, Ach, de lente werd zo vaak bezongen door dichters - net als ieder nieuw begin, de jeugd.
Toch behoeft het dikwijls niet meer dan een herhaling van zetten. En een nieuw geluid kan die nagel op het school bord zijn. Maar mooi is dat het Museum van verloren illusies zich nu ook met klanken vult.

Gil die hart bevriest
Vrachtauto rijdt over been
Dansen nu voorbij

Voor het museum van de verloren illusies vragen we je een tekst van zes regels, of een haiku, die de ervaring weergeeft van een verschrikkelijk en onverwacht geluid. Zo ontvang je een korting van €2,- op de toegangsprijs van €9,-.


Uiteenspattende voornemens

Als wat we doen echt belangrijk is, verandert ons gedrag onze toekomst. We kopen een huis om in te wonen en er zo goed en zo kwaad mogelijk gelukkig te zijn. We sluiten een huwelijk om... Soms doen we niets, maar spreken we slechts onze voornemens uit. Zo zeggen we met oud en nieuw dat we dit jaar nu echt de VPRO-Gids op zullen zeggen. Goede voornemens, ze horen thuis in het Museum van verloren illusies. Reken maar dat er dit jaar weer onderwerpen genoeg zijn om alle zalen van het museum rijkelijk te vullen.



Pop-up tentoonstelling Seen it all, done it all? | 18 maart 2018

Een enkel keertje denk je origineel te zijn. Je meent een moment lang: "Wat ik nu doe heeft nog nooit iemand zó gedaan". In de meeste gevallen blijkt dat een illusie. Neem nu het Museum voor verloren illusies. Blijkt er ineens een museum voor verbroken relaties te bestaan. Wat voegen wij dan nog toe? Daarom: lever een inbreng aan het museum voor verbroken relaties (https://brokenships.com/share). Maak van je bijdrage een screenshot, print deze uit en neem ‘m mee. Zo ontvang je een korting van €2,- op de toegangsprijs van €9,-.


Pop-up tentoonstelling De weeshandschoen | 25 febr 2018

Een nieuw jaar met nieuwe kansen? Dat dacht je maar... Goede voornemens gaan voor de bijl. Wellicht een reden tot vreugde.... Maar lang niet altijd. Neem nu de weeshandschoen. Je kent ze wel. Die verloren handschoenen op het wegdek. Soms modderig, soms net verlaten en nog schoon. Voor hen gold het goede voornemen: we zouden toch altijd bij elkaar blijven? Soms is een handschoen net een mens. De vorige salon vroegen we je een weeshandschoen mee te nemen. Nu komen we weer terug bij oude en vertrouwde dichtvormen. Schrijf voor deze salon een haiku of een sonnet over een weeshandschoen en de angst alleen achter te blijven. Dit alles om het Museum van de Verloren Illusies te verrijken. Zo ontvang je een korting van €2,- op de toegangsprijs van €9,-.


Pop-up tentoonstelling De weeshandschoen | 18 febr 2018
Een nieuw jaar met nieuwe kansen? Dat dacht je maar... Goede voornemens gaan voor de bijl. Wellicht een reden tot vreugde.... Maar lang niet altijd. Neem nu de weeshandschoen. Je kent ze wel. Die verloren handschoenen op het wegdek. Soms modderig, soms net verlaten en nog schoon. Voor hen gold het goede voornemen: we zouden toch altijd bij elkaar blijven? Soms is een handschoen net een mens. Neem daarom een weeshandschoen mee naar de volgende salon (voorzien van vindplaats en datum), voeg deze toe aan het Museum van verloren illusies en ontvang een korting van €2,- op de toegangsprijs van €9,-. (Let op: dit voorwerp krijg je niet meer mee terug mee naar huis - dit om fraude te voorkomen).


Pop-up tentoonstelling Gewichtigdoenerij  | 28 januari 2018

Teveel, te vaak gaan gesprekken over schijnbaar gewichtige aangelegenheden. Neem nu het spreken over afvallen. Doorgaans een kwaal van vrouwen, maar inmiddels allang niet meer alleen. Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt hier ook. Vandaar dat we de eerste salon van het nieuwe jaar paal en perk willen stellen aan deze 'gewichtigdoenerij'. Neem naar de salon een weegschaal mee in de 0-stand en daarop geplakt een geeltje met je huidige gewicht, je streefgewicht en je naam. Als je dit doet (zie voorbeeld) ontvang je een korting van €2,- op de toegangsprijs van €9,-.



Pop-up tentoonstelling De eeuwige jeugd

'Eeuwig jong' is ons thema voor de komende maanden. Mogelijk is de eeuwige jeugd het fundament onder iedere verloren illusie omdat dit thema bij uitstek het verlangen verwoordt naar een wereld zonder verlies en verval. Onnoemelijk vaak is het dan ook bezongen; in oude mythes en moderne films en reclame wordt de schijn gewekt dat jong-zijn eeuwigheidswaarde heeft. We worden er echter vaak genoeg aan herinnerd dat we onszelf niets hoeven wijs te maken. De mot zit in de mythe, de rollator staat om de hoek. Slechts zolang het kan dansen we, en draaien onze walsjes alsof het nooit op kan...



Pop-up tentoonstelling De eerste zoen | 26 november 2017

In het dansen raken we niet alleen elkaars huid, maar daar doorheen soms ook de ziel van de ander, alert bewegend op muziek. Blootgesteld aan de lucht zijn de lippen. En heel soms zijn ze naakt voor andere lippen, schroomvallig en vluchtig. In het Museum van Verloren Illusies besteden we de komende salon aandacht aan eerste zoenen. Als de laagjes in bladerdeeg stapelen zich de herinneringen aan de eerste kussen met nieuwe geliefdes/n. De aller-, allereerste zoen is het fundament van een plaggenhut, een flatgebouw of soms een wolkenkrabber...
Wie een goed zichtbare afdruk van zijn of haar eigen zoenende lippen op glas, papier of op een voorwerp naar keuze meebrengt, ontvangt een korting van 2 euro op de toegangsprijs van 9 euro.


Pop-up tentoonstelling Tango als ademtocht | 12 november 2017

Adem in
Adem uit
Adem op

Luchtballonnen en zeepbellen... Onze ademtocht is dikwijls kwetsbaar verpakt, net zoals we kwetsbaar zijn in de tango, en in het leven. Wijd hier enkele fraaie regels aan. Wie een schriftelijke bijdrage levert aan dit museum over het onderwerp 'adem in, adem uit, adem op', bijvoorbeeld in de vorm van een zelf geschreven haiku, dialoog of een kort verhaal (7x7 woorden is het maximum), ontvangt een korting van 2 euro op de toegangsprijs van 9 euro.


Pop-up tentoonstelling Tango als ademtocht | 29 oktober 2017

Het onderwerp voor de salons in oktober is de geur van de jeugd: fris, verleidelijk, onschuldig. Hoe dit alles sterk verandert in de loop der jaren...
Iedereen die een zelf opgeblazen ballon of luchtbed meebrengt, ontvangt een korting van €2,- op de toegangsprijs van €9,-.


Pop-up tentoonstelling Vergane geuren | 22 oktober 2017

Herinner je de lavendelvelden bij Grasse...

Op tangomuziek liften we naar Zuid-Frankrijk op zoek naar verfrissende geuren en nieuwe belevenissen.

Onder een wolk parfum ruiken tangodansers en danseressen immers soms wat muf, soms naar oud en vermoeid zweet en een enkele keer overheerst een goedkope zeeplucht.
Iedereen die een leeg parfumflesje meebrengt, ontvangt een korting van €2,- op de toegangsprijs van €9,-.


Pop-up tentoonstelling Vergane geuren | 8 oktober 2017
Wie een schriftelijke bijdrage levert over de vergankelijkheid van de geuren van de jeugd aan de pop-up tentoonstelling De eeuwige jeugd, bijvoorbeeld in de vorm van een haiku, een dialoog, een kort verhaal (7x7 woorden is het maximum) over dit onderwerp, ontvangt een korting van 2 euro op de toegangsprijs van 9 euro.

Verrukkelijk

geur van natte bladeren

het vergaat ze goed
                    Heleen



Pop-up tentoonstelling De eeuwige jeugd  | 24 september 2017

Wie een foto of zelfs een tekening van zichzelf op 18-jarige leeftijd inbrengt, ontvangt een korting van 2 euro op de toegangsprijs van 9 euro.



Pop-up tentoonstelling De eeuwige jeugd  | 10 september 2017

Wie een schriftelijke bijdrage levert aan de pop-up tentoonstelling De eeuwige jeugd, bijvoorbeeld in de vorm van een haiku, een dialoog, een kort verhaal (7x7 woorden is het maximum) over dit onderwerp, ontvangt een korting van 2 euro op de toegangsprijs van 9 euro.




Pop-up tentoonstelling Le Japonism  | 27 augustus 2017
Wat zou ons zomerverblijf geweest zijn zonder de door jullie ingebrachte haiku's? En het meest inspirerende onderwerp gaat nu komen: het thema liefde in de context van de verloren illusies. Wie is er niet mee bekend? Stort je hart uit maar houd het vooral kort. We nemen ons voor te onderzoeken of we alle haiku's na afloop van de laatste zomersalon kunnen bundelen. Doe deze keer dus extra je best. Natuurlijk is er weer een beloning: 2 euro bij de entree. Mogelijk maken we in september een bundel van alle tot dan toe ingebrachte haiku's.

Mijn liefje speelt nu
haar fameuze golfbadspel
maar met Anderman
                     Henri Geerts

Pop-up tentoonstelling Le Japonism  | 30 juli 2017

Het is een illusie om te denken dat een groter aantal woorden meer betekenis oplevert. Ook deze illusie hoort in dit museum. De haiku als een gedicht met een zeer beperkt aantal woorden is bij uitstek de punaise die de luchtballon van deze illusie doet knappen. Wie soms gesprekken volgt die over de tango gaan is kan zich aangesproken voelen om met minder woorden meer te zeggen. Zie hier de kans om bij de komende salon een trefzekere beschouwing over de tango in een haiku te gieten. 


Jouw sierlijke pas
Zet mij op verkeerde been
Gancho voor je zelf

                      Nico Wagenaar


Pop-up tentoonstelling Le Japonism  |  25 juni 2017

Het thema 'Le Japonism' blijkt buitengewoon inspirerend – en we zullen er de komende keren dieper op ingaan. Dan blijkt dat de haiku, een Japanse versvorm, velen tot schrijven uitnodigt. Niet in het minst door de korting die er mee te verdienen is…. Wie een eigenhandig geschreven Japanse haiku meebrengt krijgt 2 euro korting. Het thema voor de haiku is in juni geheel vrij te bepalen; in juli is het thema 'tango'/ ‘dans’ en in augustus? De liefde.
Een voorbeeld van zo’n gedicht van vijf, zeven en wederom vijf lettergrepen?

De nacht raakt mijn ziel
in de schemering licht ik
op als maneschijn




Pop-up tentoonstelling afdeling Le Japonism  |  28 mei 2017

Een nieuwe afdeling in het Museum van Verloren Illusies, de komende pop-up tentoonstelling Le Japonism. In de tweede helft van de Negentiende Eeuw kwam in West-Europa het idee op van de verleidelijke, zeer kunstzinnige en exotische wereld van Japan. Japan was voorheen een nauwelijks ontsloten deel van Oost-Azië. Meer dan honderd jaar hadden naast Chinezen alleen Hollanders hier een handelsrecht. Toen de Amerikanen met hun marinevloot de Japanse buitenlandse betrekkingen openbraken waren het met name Franse kunstcritici die van het land een land van kunstzinnig verlangen maakten.

In de tweede helft van de Negentiende Eeuw is er wellicht meer dan alleen de uitvinding van de tango die ons kan boeien….
Japanse kunst en gebruiksvoorwerpen, zoals aardewerk, waaiers en kamerschermen vielen zeer in de smaak bij vooral de hogere klassen in Frankrijk. Oost-Azië werd een rage bij het Europese publiek. Er ontstond een levendige handel in curiositeiten uit Japan, die vaak samenging met een aanbod van voorwerpen uit China. Tussen mei 1888 en april 1891 bestond er zelf een nieuw tijdschrift "Le Japon artistique". De Japanrage bleek zo meeslepend dat in 1887 in een theaterstuk één der personages opmerkt "Alles is Japans dezer dagen". De stijl van nogal wat Europese kunstenaar, bijvoorbeeld onze ‘eigen’ Vincent van Gogh werd beïnvloed door de perspectieven, de gestileerde motieven en de uitsnedes in de grafische kunst van Hokusai, Hiroshige of Utamaro.


De courtisane (1887), Vincent van Gogh


Het verlangen naar de verte, de illusie dat elders een paradijselijke en kunstzinnige omgeving is…. Wie staat er niet aan bloot?

Vandaar de pop-up tentoonstelling "Le Japonism I" tijdens de komende tangosalon van La Catedral op 28 mei. Iedereen die Japanse kunstvoorwerpen of boeken meeneemt ontvangt twee euro korting. Tango dansers en danseressen die een Japans paspoort kunnen tonen hebben gratis toegang.

En natuurlijk zal tijdens de avond DJ Coos op een bijzondere manier ook Japanse tangomotieven verwerken in zijn uitgewogen aanbod aan klassieke en zeer moderne muzikale highlights.

Pop-up tentoonstelling 'Le Japonism' 28 mei 2017



Pop-up tentoonstelling afdeling papieren liefde  |  23 april 2017

Veel betekenend of weinig betekenend zijn de voorwerpen van papier die op 23 april 2017 tijdens de tangosalon van La Catedral in Utrecht bijeen worden gebracht. De bezoekers aan de salon wordt gevraagd de papieren mee te brengen, die voor hun een verwijzing zijn naar een verloren illusie in de liefde. Zij ontvangen hier zelfs een korting van 2 euro op de toegangsprijs van La Catedral voor. Aan welke voorwerpen denken we? Op de eerste plaats aan bedrukt papier, boeken. Verhalen over de liefde (van Flauberts' Madame Bovary tot aan Abélard en Heloïse), gedichten, maar ook tijdschriften met artikelen over (de onmogelijkheid van) de liefde als de Linda, Prive, Psychologiemagazin, een oneindige collectie van de Bouquetreeks. We denken ook aan de facturen van een echtscheidingsadvocaat, een handleiding tot overspel, kladversies van een onbeantwoorde liefdesbrief....  We twijfelen er niet aan dat de pop-up collectie deze avond onvermoede perspectieven biedt op meer of minder wanhopige liefdeslevens. De boeken die ons kunstenaarscollectief zelf inbrengt worden tijdens de volgende editie van La Catedral op 28 mei verdeeld of verloot onder de bezoekers.

We hebben de volgende cabaretiers vriendelijk gevraagd de tentoonstelling te openen: Natalie Baartman en Claudia de Brey. Zij konden beide helaas niet ingaan op ons verzoek... beide hebben de betreffende avond reeds een date.